Dlaczego każą mi jeść warzywa?!

Bez sensu jest to całe odchudzanie! Gdzie nie spojrzę tam warzywa. Na drugie śniadanie każą pić zielone koktajle, na kolację radzą jeść sałatki, a do filmu polecają marchewkę w słupki i seler naciowy. Kto w ogóle lubi seler naciowy!?W jednej kwestii będziemy zgodni – z warzyw najsmaczniejsze są frytki.

A teraz żarty na bok. Czas na poważnie porozmawiać o diecie człowieka…
Ludzkość żeby przeżyć musi jeść. Żeby każdemu z nas funkcjonował między innymi układ krwionośny, kostny, mięśniowy czy oddechowy wypada dostarczać do ciała energię. A jak już wiecie, naszą energią są kalorie.
Ale czy auto pojedzie na samej benzynie? Nie!
Żeby cały system działał potrzebujemy witamin i substancji odżywczych. Tak jak w samochodzie potrzebujemy dodatkowo oleju silnikowego, płynu do chłodnicy oraz do spryskiwaczy. Nie mówiąc już o regularnych przeglądach 😉
Tym są dla nas warzywa! Raczej nie stanowią bazy energetycznej ponieważ są mało kaloryczne, jednak w kwestii odżywienia naszego ciała nie mają sobie równych. Na diecie redukcyjnej bywają zbawienne i uważam, że niejednej osobie mogą uratować jadłospis. Wystarczy się do nich przekonać i nie zakładać z góry, że się czegoś nie lubi.


Dlatego dzisiaj chciałabym Ci podać 8 powodów dla których warto jeść warzywa:
1. Jeden duży pomidor 200 g pokrywa aż 60% dziennego zapotrzebowania witaminę C. Ma ona działanie wzmacniające, wspomagające układ krążenia i przeciw utleniające.
2. Warzywa są bogate w błonnik pokarmowy. Wpływa on korzystnie na perystaltykę przewodu pokarmowego, obniża stężenie cholesterolu we krwi, zmniejsza poziom cukru we krwi po posiłku oraz zapobiega rozwojowi niektórych nowotworów
3. Kalafior jest źródłem kwasu foliowego oraz witaminy K, która pozytywnie wpływa na prawidłowe krzepnięcie krwi. Kwas foliowy jest kluczowy w biochemicznych przemianach niektórych aminokwasów. Jest niezbędny również do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego poprzez wpływ na powstawanie neuroprzekaźników takich jak dopamina, adrenalina i noradrenalina.
4. Badania naukowe wskazują, iż osoby jedzące 7-8 porcji warzyw dziennie charakteryzują się lepszą kondycją psychiczną, objawiającą się zadowoleniem z siebie i ze swojego życia.
5. Papryka czerwona jest bogata w witaminę A. Witamina ta pełni bardzo ważną rolę w produkcji czerwonych krwinek, wspomaga proces gojenia się ran oraz wpływa korzystnie na wygląd naszej skóry.
6. Cebula, seler naciowy czy nać pietruszki są bogate w polifenole. Są to bioaktywne związki roślinne, które nadają roślinom barwę. Polifenole pełnią w organizmie człowieka bardzo ważną rolę – są antyoksydantami, dzięki czemu mają działanie przeciwnowotworowe, przeciwzapalne i przeciwmiażdżycowe.
7. Buraki, cukinia i botwinka to warzywa w których znajdziemy sporo potasu. Jest to składnik odżywczy zaliczany do elektrolitów. Jest on niezbędny do właściwego funkcjonowania systemu nerwowego i pracy mięśni. Bierze także udział w dotlenianiu mózgu, poprawiając zdolność myślenia i koncentrację.
8. Ogórki kiszone pozytywnie wpływają na nasz układ pokarmowy i stymulują układ odpornościowy. Są produktem niskokalorycznym. Dzięki obecności bakterii kwasu mlekowego biorą udział w syntetyzowaniu witaminy K.
Warzywa możemy jeść na rozmaite sposoby. Pamiętaj, że obranie ich i pokrojenie w słupki nie jest jedynym wyjściem! Z warzyw można robić przepyszne kotlety! W nagrodę, że dobrnęliście do końca tego wpisu wrzucam przepis na kotlety z kalafiora:
Składniki:
– 500g surowego kalafiora
– 5 łyżek suchej kaszy jaglanej
– 1 jajko
– 1 szklanka mleka (może być napój roślinny)
– 2 łyżki bułki tartej
– posiekane zioła (pietruszka, koperek lub bazylia)
– sól, pieprz
Kalafiora podziel na różyczki i ugotuj do miękkości. Odcedź, wystudź i rozgnieć widelcem lub zblenduj. Kaszę przepłucz pod wodą, a następnie zalej mlekiem i zagotuj. Następnie zmniejsz ogień, by nic się nie przypaliło i gotuj pod przykryciem do miękkości (ok. 15-20 minut). Po ugotowaniu odstaw garnek na bok i wystudź kaszę. W dużej misce połącz wszystkie składniki: kalafiora, ugotowaną kaszę, jajko, bułkę tartą, przyprawy oraz zioła. Wszystko dokładnie połącz. Z powstałej masy uformuj mokrymi rękoma 6 kotletów i smaż na rozgrzanym tłuszczu, po 5 minut z każdej strony. Nie obracaj kotletów za wcześnie!Podawaj w dowolny sposób! Takie kotlety świetnie sprawdzą się na talerzu z mizerią i ziemniaczkami, ale także jako smażone pulpety do indyjskiego curry z ryżem.
Jeden usmażony kotlet dostarczy Ci 125 kalorii.
Białka 6,2 Tłuszcze 3,9 Węglowodany 17,2 Błonnik 2,5
Smacznego!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.